Literacy research methodologies

Metode er «en måte å gjøre forskjellige ting på». Når vi forsker på literacy bruker vi metode. Men vi har mange forskjellige metoder for å forske på literacy.

Folk som forsker på literacy opererer slik at de ser på literacy som kulturell praksis og blir dratt mot etnografi som metodisk verktøy. Etnografi er grunnlaget for kultur og får forskere til å se literacy utvikling. Hvordan læring og praksis, hvordan det fungerer naturlig i sosiokulturelle kontekster. Ifølge LeCompte og Schensul så genererer/bygger etnografi teorier av kulturer eller forklaringer om hvordan folk tenker, hva de tror, og hvordan de oppfører seg i forhold til tid og sted. LeCompte og Schensul mener det er syv karaktertrekk av etnografi som metode: Naturlig setting og ikke i en lab, fjes til fjes interaksjon, refleksjoner av deltakeres perspektiv og oppførsel osv.

Etnografi søker å forklare, beskrive, innsikt i menneskelig atferd i kontekst. Da er det passelig med spørsmål som hvorfor, hvordan, hva skjer og hva ser det ut som? Etnografi er for forskere som virkelig lurer, søker og er nysgjerrige på aspekter av literacy og hvordan den funker naturlig i sosiokulturelle kontekster. Feks. I skole, klasserom, hjem, samfunn/miljø, jobb osv. Ved å se på etnografi kan vi se at det har effekt på literacy området. Feks hvorfor studenter og lærere ofte ikke forstod hverandre. Dette ble forsket på tre forskjellige kulturelle grupper i samme region. 

Forskjellige måter å bruke etnografi som metode for literacy:
·     Phenomenological approach (fenomen tilnærming)
Personers perspektiv av verden, man må forstå hvilke tro og verdier de har. For å forstå dem man forsker på, må man leve i deres verden, snakke med dem, observere og intervjue dem.
·     Ecological approach (Økologisk tilnærming)
Gruppe mennesker som familie, forgjengere, skole, jobb, miljø og samfunn. Gruppe mennesker som blir definert av sosiale strukturer og blir påvirket i forskjellig grad.
·     Critical approach (Kritisk tilnærming)
Går ut på forskjell mellom mennesker med tanke på makt?
·     Network approach (Nettverk tilnærming)
Literacy kan også bli studert ved at man blir påvirket av sosiale nettverk innen kulturelle domener. Ny forskning. 

S.98-101?
Når man forsker på literacy i andre kulturer som er annerledes enn sin egen, er det å delta i den nye kulturen noe av det viktigste. Når man observerer etnografi så trenger man god tid for å finne ut at det man observerer er «naturlig». Man må ta notater, man kan lage diagram.
Felt notater er viktig i etnografi data. Viktig å notere dato, tid, setting, observere, hva som blir observert, og forskerens kommentarer. Mange forsker bruker opptak som et redskap i forskningen. Intervju er også en del av etnografi data samling. Man skal også som forsker samle på notater, oppgaver, testresultat, tegninger osv, fra elever hvis man feks gjør forskning i et klasserom.


Når man er ferdig med resultatet av etnografien man har forsket på blir det skrevet i en bok form istedenfor artikkel.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Digital student hverdag!